APA DIA PENDEKATAN, KAEDAH, TEKNIK DAN STRATEGI PENGAJARAN?
Mok Soon Sang 1992, Pedagogi 2 m.s. 8
· Pendekatan – jalan yang diambil
· Kaedah – cara teratur, kemas & sistematik
· Teknik - kaedah membentuk teknik. Misalnya kaedah bercerita = teknik menyampaikan cerita (gaya); kemahiran menyampaikan cerita; pelbagai teknik.
APAKAH PERBEZAAN ANTARA STRATEGI, KAEDAH, PENDEKATAN DAN TEKNIK PENGAJARAN?
PENDEKATAN = APPROACH (pp. 58)
- A way to
- Means of reaching
- A way of considering/dealing with
- e.g. a problem: a new approach
TEKNIK = TECHNIQUE (pp. 1257)
- Proficiency or skill in the practical art/science
- e.g. a teacher with a good voice but poor technique
- A way of achieving one’s purpose skillfully.
(Sumber: CHAMBERS ENCYCLOPEDIC ENGLISH DCTI ONARY)
Apakah Klasifikasi Strategi Pengajaran dan Pembelajaran?
1. Strategi Pemusatan Guru
2. Strategi Pemusatan Murid
3. Strategi Pemusatan Bahan Pelajaran
APAKAH CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN GURU?
· Guru memainkan peranan penting
· Komunikasi sehala. Guru banyak bercakap.
· Kepimpinan guru secara autokratik
· Pencapaian objektif guru diutamakan
· Penyebaran ilmu pengetahuan lebih diutamakan daripada penyuburan nilai murni/perkembangan emosi.
· Penyampaian fakta secara menghafal. Pembelajaran berbentuk mengingat/menghafal.
· Interaksi di antara murid adalah pasif.
· Kaedah keseluruhan kelas.
· Murid-murid kurang kreatif/ tidak berinitiatif.
· Kaedah & Teknik – penerangan, demonstrasi, syarahan, kumpulan/pasukan, bercerita, keseluruhan kelas.
APAKAH CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN MURID?
· Murid memainkan peranan penting
· Komunikasi dua hala. Guru menyoal/membimbing.
· Kepimpinan guru secara demokratik. Perbincangan/galakan murid memberi pendapat,
· objektif pencapaian murid diutamakan
· perkembangan murid secara menyeluruh/seimbang ( j.e.r.i.)
· Ujian formatif digunakan bagi membaiki kelemahan murid.
· Penyampaian guru untuk pembelajaran bermakna, memahami & membuat kesimpulan,
· Peluang interaksi di antara murid adalah positif (bekerjasama, bertolak ansur, tolong-menolong)
· Kaedah kumpulan/perbezaan & minat murid dipupuk,
· Murid-murid bersifat kreatif/ berinitiatif.
· Kaedah & Teknik – projek, inkuiri-penemuan, perbincangan, penyoalanan, penyelesaian masalah, simulasi, main peranan, sumbangsaran, kumpulan kecil dsb.
APAKAH CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN BAHAN PELAJARAN?
· Bahan pelajaran memainkan peranan penting.Pergantungan kepada bahan untuk mencapai objektif pengajaran.
· Komunikasi/interaksi berlaku antara guru/bahan atau murid/bahan pembelajaran
· Kecekapan/kemahiran penggunaan bahan pengajaran-pembelajaran diutamakan
· Penekanan kepada jasmani, rohani, dan kognitif. Murid dilatih dalam kemahiran, kefahaman dan berdikari.
· Pengajaran bermakna, menarik dan berkesan.
· Peluang interaksi antara muid banyak. Sifat social yang positif dapat dipupuk melalui kaedah kumpulan kecil – ujikaji, projek, perbincangan dsb.
· Pengetahuan abstrak dapat dijadikan konkrit dengan adanya bahan-bahan pelajaran
· Kaedah & Teknik – komputer, bahan cetak, modul, buku teks, buku rujukan, kamus, perakam pita, carta, peta, geraf, spesimen, slaid, video, televisyen, projektor, dsb.
APAKAH PENDEKATAN DAN STRATEGI KESEPADUAN?
- Penggabungjalinan
- Proses penyampaian beberapa kemahiran
- Kecekapan melaksanakan aktiviti – membaca, menulis, menghurai, mengira, mewarna, menyanyi, melukis, melabel, mengarang, becerita, berlakon dsb.
- Mendengar, lisan, membaca dan menulis secara bersepadu
- Kemahiran matematik digabungjalinkan dengan kemahiran bahasa
- Ciri-ciri gabugjalin:
- Integrasi beberapa kemahiran
- Prosesnya bersepadu dan menyeluruh
- Aktiviti dipelbagaikan dengan menarik
- Kemahiran utama menjadi fokus
- Organisasi kemahiran fleksibel
- Kemahiran diintegrasikan saling kukuh mengukuh antara satu sama lain.
- Cara mengguna gabungjalin
- Mengenalpasti kemahiran utama & kemahiran sampingan
- Kemahiran utama diberi fokus
- Kemahiran-kemahiran sampingan dikuasai dahulu untuk kukuhkan kemahiran utama
- Kemahiran utama digunakan di peringkat perkembangan pelajaran, kemahiran sampingan digunakan di semua peringkat pelajaran
- Strategi penggabungjalinan kemahiran hendaklah dirancangkan berdasarkan objektif pelajaran, kebolehan & pencapaian murid.
- Kemahiran-kemahiran diintegrasikan dalam urutan yang sesuai. Setiap kemahiran hendaklah dikaitkan dengan kemahiran yang berikutnya secara lojikal.
- Penyerapan
- Proses mengintegrasikan unsur-unsur isi kandungan daripada dua atau lebih mata pelajaran dalam sesuatu pelajaran
- Isi matapelajaran sains dan kajian tempatan diserap menjadi isi mata pelajaran bahasa.
- Pendidikan moral, Pendidikan seni, Pendidikan jasmani & Muzik juga diserapkan dalam program bahasa sebagai aktiviti sokongan.
- Geografi, Sejarah, Kesihatan dan pendidikan moral diserapkan secara bersepadu dalam Sains /Kajian Tempatan.
- Penerapan Nilai murni , kurikulum akademik disepadukan dengan kokurikulum, kurikulum formal disepadukan dengan kurikulum tak formal.
- Ciri-ciri penyerapan :
- Mengandungi beberap unsur ilmu pengetahuan
- Berbagai unsur diserapkan dalam satu matapelajaran
- Bilangan mata pelajaran dalam penyerapan fleksibel
- Organisasi isi kandungan - Unsur utama dan unsur sampingan
- Proses penyerapan boleh berlaku serentak dengan proses penggabungjalinan.
APAKAH PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN INDUKTIF?
- Mengumpul dan mentafsir maklumat-maklumat kemudian membuat generalisasi/kesimpulan
- Bermula dengan memberi beberapa contoh yang khusus
- Contoh-contoh mempunyai prinsip yang sama
- Murid dibimbing memikir, mengkaji, mengenalpasti & mentafsir maklumat untuk membuat generalisasi/kesimpulan
- Matematik, bahasa dan sains banyak menggunakan pengajaran induktif
- Kaedah inkuiri-penemuan diamalkan apabila mengajar sains
- Contoh kusus ikan emas, udang, sotong, berudu
- Memerhati & mengkaji – bernafas melalui insang
- Mentafsir dan membuat generalisasi – Haiwan hidup dalam air mempunyai insang untuk bernafas.
- Prinsip Penggunaan Strategi Pengajaran Induktif
- Sediakan contoh-contoh yang sesuai
- Soalan-soalan disediakan untuk membimbing membuat kesimpulan
- Guru tidak menghuraikan isi pelajaran, murid dibimbing untuk mencari kesimpulan
- Jenis contoh khusus dipelbagaikan tetapi mengandungi ciri yang sama
- Contoh-contoh khusus yang dipilih haruslah sesuai & mencukupi.
- Murid-murid digalakkan memberi contoh yang sama
- Guru tidak harus memberi contoh sekaligus
- Sediakan alat bantu mangajar
- Penggunaan deria-deria murid dalam aktiviti – lihat, dengar, hidu & sentuh.
- Pengajaran mengikut urutan yang tepat – contoh-contoh spesifik membawa kepada kesimpulan umum.
APAKAH PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN DEDUKTIF?
- Strategi Pengajaran Deduktif merupakan kaedah mengajar yang kompleks kerana murid perlu memperolehi kefahaman yang mendalam /mencukupi serta berupaya memilih rumus, hukum, teorem, peraturan yang telah dipelajari dengan tepat untuk diaplikasi pada contoh-contoh khusus.
- Bermula daripada berberapa rumus, prinsip, hukum, teorem/peraturan
- Digunakan kesimpulan baru, generalisasi baru daripda rumus, hukum, peraturan
- Proses pengajaran:
- Prinsip/rumus
- Kaedah deduktif
- Aplikasi rumus/prinsip
- Mendapat rumus baru, prinsip baru dsb.
- Guru memberi tahu murid objektif pelajaran pada peringkat awal,
- Murid dibimbing mengingat kembali hukum, prinsip, teori, peraturan bagi mendapat kesimpulan yang baru/ menyelesaikan masalah.
APAKAH PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN ELEKTIF/eklektik?
o Elektif bererti pemilihan, eklektik bermakna bercampur
o Gabungan pendekatan digunakan
o Menggabungkan pendekatan indukti dan deduktif
o Banyak digunakan dalam pengajaran sains dan matematik
o Boleh gunakan strategi Pusatan guru, Pusatan murid, Pusatan bahan
o Digunakan dalam aktiviti pemulihan dan pengayaan
APAKAH PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN TEMATIK?
- Pokok perbicaraan/topic utama contoh tema alam semula jadi, tema perpaduan kaum
- Tema dipecahkan kepada sub-topik untuk perbincangan
- kumpulan pelbagai kebolehan
- sama kebolehan
- Tema yang sama dibincangkan oleh
- kumpulan pelbagai kebolehan
- sama kebolehan
- Tema yang berbeza tetapi saling melengkapi
- kumpulan pelbagai kebolehan
- sama kebolehan
- Selepas perbincangan, dapatan-dapatan dibentangkan oleh wakil kumpulan
- Membuat rumusan
APAKAH PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN MASTERI (Mastery Learning)?
- Penguasaan, Kemahiran , Cekap, Lengkap
- Maklumbalas pembelajaran, pengubahsuaian, meningkat keberkesanan
- Faktor pencapaian murid:
- Kebolehan asas
- Kuantiti & kualiti pengajaran/pembelajaran
- Kebolehan memahami pengajaran
- Daya usaha pembelajaran berterusan
- Masa pembelajaran
- Strategi pengajaran – adakan objektif yang jelas dan boleh diukur.
- Pilih kaedah & teknik yng berkesan
- Nilai hasil pembelajaran dengan ujian formatif (diagnostic) dan ujian sumatif berdasarkan objektif pelajaran bagi melihat tahap penguasaan pelajaran.
- Aktiviti pemulihan kepada yang belum menguasai sesuatu pelajaran
- Yang lemah diberi pemulihan dan yang mencapaia objektif diberi aktiviti pengayaan.
No comments:
Post a Comment