Topik 5
5.1 Jenis dan contoh bahan batuan mengajar.
5.11 Bahan bercetak
· Pusat sumber sekolah
· Perpustakaan akademik
· Perpustakaan khas
· Perpustaakaan awam
· Perpustakaan negara malaysia
Kelebihan-murah,kekal,senang dirujuk,mudah alih dan mudah
Akses.
Kelemahan-tebal,berat,tidak boleh disunting,tidak terkini
kerana bahan bercetak seperti buku mengambil
masa untuk ditulis,disunting,dicetak dan diedar.
5.12 Bahan teknologi pendidikan
· Alat pandang dengar
o Kelebihan-murah,menarik,pelbagai pancaindera,mudah akses,boleh berulang tayang siaran,boleh digunakan dimana2 dan bila2.
o Kelemahan-tidak tahan lasak,susah menyuntingnya,tidak terkini.
· Papan pengajaran
o Papan tulis,putih,magnatik,flip, kenyataan,flanel,gulung,slip,elektronik
· Visual-fotografik,elektronik,grafik
o Visual analogik
o Visual organisasi
o Ciri-ciri
§ Mudah dan jelas dibaca
§ Mesej mudah ditafsir
§ Mendorong intraksi
§ Membantu memfokus
5.13 Bahan berasaskan komputer
o Kelebihan-amat fleksibel,mudah dikemaskinikan, penggunaan multi-media,jaringan tidak terhad, canggih, mesra pengguna.
o Kelemahan-mahal,menimbulkan tekanan,perisian terhad, bergantung kepada bekalan elektrik, perlu mahir komputer.
5.2 Penyediaan bahan bantu mengajar
5.2.1 Kriteria pemilihan bahan bantu mengajar
v Selaras dengan dasar kerajaan
v Tidak bercanggah dgn nilai dan budaya
v Releven dgn kurikulum
v Mengikut prinsip pedagogi
v Memberi maklumat terkini
v Tidak terlalu mahal
v Mudah diperolehi
v Mudah digunakan
v Mudah alih dan diselenggarakan
v Pelbagai rangsangan deria
v Boleh digunakan berulangkali.
5.2.2 Penyediaan bahan
Perkara yang perlu diambil kira:-
v Bahan bercetak sukar disediakan dan lambat,lebih baik guna bahan berkomputer
v Bahan audio-visual mudah didapati dari internet.
v Komputer boleh meningkatkan keberkesanan p&p.
v Komputer mudah terdedah kepada kerosakan.
5.2.3 Teknik penyediaan bahan
Ø Teknik cantuman/gabungan
Ø Teknik penggunaan serentak
Ø Melahirkan ciptaan baru
Ø Perkongsian melalui jaringan
Ø Penyelidikan dan pembangunan
5.2.4 sumber-sumber bahan
Ø Katalog
Ø Kamus
Ø Ensiklopedia
Ø Kamus biografi
Ø Almanak/buku tahunan
Ø Direktori
Ø Gazetir
Ø Bibliografi
Ø Indeks
Ø Buku laporan tahunan
Ø Peta/atlas
Topik 6
6.1 Pengajaran mikro-latihan pengajaran amali yang
dipermudahkan dari segi aspek skop dan
organisasinya.
Ø Situasi pengajaran mikro
§ Tugas mengajar mengikut unit kemahiran.
§ Tidak perlu murid sebenar
§ Saiz kelas kecil
§ Waktu mengajar dipekdekkan
§ Dilaksanakan di makmal atau di bilik mikro.
· Viariasi rangsangan
¨ Tingkah laku guru
Ø Gerak geri
Ø Gerak isyarat
Ø Suara
Ø Hentian
Ø Pemusatan
¨ Pengalihan saluran deria
Ø Mendengar kpd membaca
Ø Membaca kpd mendengar
Ø Memandang kpd membaca
¨ Intraksi guru-murid
Ø Guru-murid(kelas)
Ø Guru dgn individu
Ø Guru dgn kumpulan
Ø Murid dgn murid
v Tingkah laku
v Sumber
v Perhubungan guru-murid
v Aspek pelaksanaanpengajaran mikro
Ø Penyampaian
§ Menstruktur
§ Menjelaskan
§ Membuat perkaitan, petunjuk dan keutamaan
§ Mengelakkankekaburan
Ø Komponen pengukuhan
§ Pengukuhan lisan
§ Sentuhan
§ Penggunaan jawapan murid
Ø Komponen penyoalan
§ Bentuk soalan
§ Aras soalan
· Ingat kembali
· Aplikasi
· Analisis
· Sintesis
· Penilaian
Ø Komponen penutup
§ Penutup kognitif
§ Penutup sosial
6.2 pengajaran makro-latihan mengajar sepenuhnya.
ada 3 bahagian :-
v Peringkat perancangan
Ø Penentuan tajuk dan isi pelajaran
Ø Penentuan pengetahuan sedia ada
Ø Penentuan hasil pembelajaran
v Peringkat penyampaian
Ø Penentuan strategi p&p dan peruntukan masa
Ø Penyampain isi dan perkembangan
Ø Motivasi
Ø Kemahiran menerang
Ø Bahasa dan suara
Ø Peneguhan
Ø Sumber
Ø Pengurusan kelas
Ø Pesonaliti guru
v Peringkat penilaian
6.3 format persediaan p&p
Komponen format p&p
v Butir-butir am
v Topik/perincian huraian
v Ringkasan isi pelajaran
v Pengetahuan sedia ada
v Hasil pelajaran/objektif
v Unsur nilai
v Sumber p&p
v Elemen pengurusan pembelajaran bestari/kemahiran generik
v Prosidur pelaksanaan.
Komponen format
v Butir-butir am
v Topik princian
v Ringkasan isi pelajaran
v Hasil pembelajaran
Ø Penentuan hasil pembelajaran
§ membantu guru merancang,kaedah,sumber
§ memberi tumpuan tahap penguasaan HP
§ apa yang perlu dikuasai murid
§ membantu melaksana penilaian
§ membantu membina penilaian
Ø penyataan hasil pembelajaran
§ merujuk kpd sukatan
§ dlm bentuk tingkah laku
§ tepat,eksplisit&jelas
§ dalam domain kognitif,psikomotor afektif
§ mengikut araspembelajaran dari mudah kepada sukar.
v Pengetahuan sedia ada
v Unsur nilai
v Sumber p&p
v Elemen pengurusan pembelajaran bestari/ kemahiran generik
v Komponen pelaksanaan p&p
v Set induksi
Ø Prinsip set induksi
§ HP/objektif pelajaran
§ Bermakna dan mengikut tahap
§ Berkaitan pengetahuan sedia ada
Ø Bagaimana melaksanakan set induksi
§ Mengenal konsep@prinsip
Topik 7
7.1 Maksud penilaian
· Proses menguji, mengukur dan membuat pertimbangan atau pentaksiran tentang kebolehan atau kemahiran dan kefahaman murid berdasarkan hasil pembelajaran yang telah ditetapkan.
· Kenapa perlu menilai
o Menentukan pencapaian hasil pembelajaran
o Menentukan tahap pencapaian pelajar.
o Menggred pelajar
o Menentukan strategi pembelajaran
7.1.1 jenis penilaian
v Penilaian formatif-penilaian sepanjang masa p&p
v Penilaian sumatif-pencapain terhadap objektif yg meliputi seluruh tajuk.
7.12 bentuk sistem penilaian
v Penilaian berpusat
Ø Penilaian yg dikendalikan dan dikawal secara berpusat
Ø Soalan adalah setara
Ø Menilai pencapaian pelajar dalam sesuatu mata pelajaran.
7.1.3 Alat penilaian
A. Pemerhatian
v Jenis pemerhatian
Ø Tanpa prasangka-melapor apa yg dilihat
Ø Open ended-tidak spesifik
Ø Jangka panjang/pendek-mengikut jangka waktu yg berperingkat
Ø kualiti permerhatian
§ Prihatin
§ Peka
§ Yakin
§ Jujur
§ Sabar
§ Tekal
Ø Perancangan
§ Rapi
§ Disasarkan
§ Tempoh
§ Penganalisa
§ Tidak susut
Ø Situasi
§ Bilik darjah
§ Pelajar
§ Bahan
§ Persekitaran
Ø Fungsi
§ Peningkatan pelajar
§ Tahap pencapaian
§ Tugasan
Ø Strategi memerhati
§ Berterusan
§ Instrument
§ Global/analitikal
v Strategi pelaksanaan
Ø Dilakukan berterusan mengikut keperluan yg jelas.
Ø Menggunakan senarai semak@rekod anekdot
§ Rekod anekdot
· Rekod ditulis selepas sesuatu pemerhatian
· Laporan ditulis secara objektif dan tidak dipengaruhi oleh emosi penilai
· Latar belakang kejaidian disiasat
· Butir laporan dirahsiakan
· Digunakan utk memperbaiki sahsiah pelajar
· Pemerhatian terhadap tingkah laku yang positif dan negatif
Ø Dilakukan secara globalatau analitik mengikut objektif
Ø Merekod dan menganalisis
Ø Tindakan susulan terhadap hasil@pemerhatian
Ø Jangka masa pemerhatian disesuaikan dgn keadaan dan keperluan
Ø Maklum balas diperolehi melaui pemerhatian
Ø Hands-on investigation
v Penilain secara penulisan
Ø Perkara yg perlu dinilai secara penulisan
§ Penguasaan pengetahuan
§ Pemahaman konsep
§ Kemahiran berfikir
§ Penguasaan kemahiran belajar
§ Kemahiran bahasa
§ Penglahiran emosi
§ Perkembangan minat
§ Amalan positif
§ Perkembangan daya kreatif
§ Perubahan sikap
Ø Boleh dilakukan secara individu atau secara kumpulan melalui proses hasil penulisan yang boleh dibuat secra impresionistik/holistik.
v Penilain secara lisan
Ø Strategi pelaksanaan
§ Kemahiran yg boleh dinilai ialah
· Mendengar
· Menyoal
· Perkembangan intelek
· Perkembangan idea
· Kemahiran sosial
· Nilai murni
· Aktiviti
B. Portfolio
v Jenis portfolio
Ø Kerja harian
§ Bahan yg dikumpul utk menghasilkan tugasan
§ Portfolio hasil terbaik
Ø Portfolio dokumen
§ Tugasan kecil yg dijalankan semasa mengumpul bahan pada jangka masa tertentu.
v Langkah menilai portfolio
Ø Perancangan
§ Tujuan dan jenis portfolio
· Ditentukan sama ada menilai atau hasil portfolio
· Memastikan bukti untuk mencapai matlamat kurikulum
· Disesuaikan mengikut kumoulan sasar pelajar.
§ Isi kandungan
No comments:
Post a Comment